Istuin metrossa. Katselin
ympärilleni ja laskeskelin, että samassa vaunussa mahtoi olla
lähemmäs viisikymmentä ihmistä. DNA-kaupasta kerrottiin lehdessä,
että myydyistä matkapuhelimista 99,9 prosenttia on älypuhelimia.
Lyhyellä matikalla se tarkoittaa, että 50 ihmisestä 49,5 omistaa
mobiililaitteen. Luulenpa nähneeni matkan aikana vaunussa kaksi
matkustajaa, jotka eivät selanneet puhelimiensa hohkavia näyttöjä.
Pari iltaa sitten käytiin
rouvan kanssa keilaamassa. Kaksi tuntia ja liian monta sarjaa
myöhemmin nälkä oli kuin karhulla keväällä. Suhasimme skurulla
vakkaripaikkaamme Espan kupeeseen. Tilasin meille simpukkakeittoa,
possunkylkeä ja pähkinäkakkua. Kyytipojaksi sitä viintä.
Viereisessä pöydässä
istui meitä hiukan vanhempi jörönnäköinen pariskunta.
Tarjoilija tuli kaatamaan
vettä. Kyselin konseptimuutoksesta, mitä ravintola oli
läpikäymässä. Neitokainen kertoi ettei ravintolaa välttämättä
enää ole ensi kesänä, ainakaan samassa muodossa.
Juteltiin hiukan viineistä
ja neuvoin häntä toteuttamaan mahdollisia perversioitaan
viinivalinnoissa. ”Mielellään maistetaan uusia juttuja.”
Kiinnitin naapuripöydän
jöröpariskuntaan huomiota ensi kerran, kun daami nousi lähteäkseen
kuppilan saniteettitiloja kohden. Herra näytti selaavan
älypuhelimensa näyttöä. Muistin, että unohdin laittaa omani
äänettömälle.
Alkuruokakeitot tulivat.
Tarjoilijatar kertoi hiukan viinistä samalla kun maistatti sitä
Jennille. Lasista saattoi haistamalla saada mielikuvan
sinisimpukkaliemestä. Painoin nimen mieleen.
Naapuripöydässä Jöröt
odottelivat pääruokia. Oli herran vuoro käydä huussissa. Partneri tarkasti Facebookin streamia. Herra palasi vessasta, istui, asetti
servetin takaisin syliinsä ja kaivoi puhelimen taskustaan. Leidi oli
siirtynyt Facebookista pelaamaan jotain peliä.
Meidän keittolautaset
plokattiin pois ja tarjoilija saapui Ripasso-pullon kanssa:
”pääruoalle ehdottaisin tällaista.”
”Se käy erityisen hyvin, ainakin rouvalle.”
”Se käy erityisen hyvin, ainakin rouvalle.”
Tarjoilija tiedusteli
oliko äänessä sarkasmia.
”Ei ollut. Se vaan sattuu olemaan yksi hänen suosikeistaan.”
”Ei ollut. Se vaan sattuu olemaan yksi hänen suosikeistaan.”
”Hah! No hyvä. Siinä
tapauksessa kävi tuuria!
Joku oli huomaamatta
käynyt täyttämässä naapuripöydän lasit ja tuonut pääruoat
pöytään.
Meidän pääruoat
saapuivat tuota pikaa. Jöröillä ruokailu oli aloitettu ääneti,
puhelimet edelleen kourassa. Daami istui sivuttain tuolissaan ja
toispuoleisesti tökki haarukalla annostaan.
Jälkkäri oli myös hyvä.
Pähkinäkakkua ja Vin Santoa. Helppo, mutta hyvä paritus ja sopivan
makea päätös menulle. Lähtiessä jäin baariin juttelemaan
hetkeksi hovimestarin kanssa. Olimme Jennin kanssa positiivisesti
otettuja koko setistä. Kyseinen kippola on tasoltaan ailahdellut
melkoisesti viimeisen vuoden aikana. Hetken aikaa röpistyämme hovi
kaivoi pari pikaria tiskin alta ja kaatoi limoncello-ryypyt
keskustelusta kuivanutta kurkkua kostuttamaan.
Tovin kuluttua ja
limoncelloa virkeämpänä päästin hovin takaisin töihin ja aloin
auttaa rouvalle takkia päälle. Jöröt olivat hävinneet ovesta
sanaakaan sanomatta.
Mitä tästä pitäisi
ajatella?
Meinasin ensin kirjoittaa
otsikolla ”Käytöstavat ravintolassa”. Aloin kuitenkin miettiä
mitä ne ovat. Tuumin, että lopulta itse annoin naapuripöydän
puhelimen pläräyksen häiritä. Tuskin puhelimella pelaaminen on
tuomittavaa käytöstä, epäkunniottavaa ehkä seuralaista kohtaan,
mutta ei muita pöytiä häiritsevää.
Kotimatkalla käytiin
vaimon kanssa aiheesta hyvinkin kiihkeää keskustelua.
Toisaalta, jos seuralainen
on yhtä lailla naama kiinni näytössä, voiko sitä silloin pitää
epäkunnioittavana?
Kotiovella avainta lukossa
kääntäessä aloin sääliä Jöröjä. Mitä illasta jäi käteen?
Tänä päivänä
ravintolat kilpailevat hyvän ruoan, juoman ja palvelun lisäksi myös
elämyksellisyydellä. Varsinkin ”fine-dining” -ravintolalta
(lainausmerkit, koska haluan olla varovainen termin kanssa) odottaa
jonkinlaista spektaakkelia. Jotain muuta kuin mitä naapurikioski ymmärtää tarjota.
Näen mielessäni Jöröjen
jatkavan matkaansa kotiin. Eteisessä riisutaan ahdistavat korkkarit,
takki ripustetaan vaatehuoneeseen ja gucci riippumaan sängyn
päätytankoon. Herra avaa telvision ja daami sujahtaa viltin alle
sohvalle mobiililaite kädessään.
”Mitäs tykkäsit
illallisesta?”
”Ihan OK. Ei mikään erityinen.”
”Ihan OK. Ei mikään erityinen.”
Muistoksi jäi annoskuvat
lautasista hämärässä ravintolasalissa ja yhdeksänkymppiä
keveämpi lompakko.
Toinen mielikuva on
tarjoilijasta, joka on nähnyt vaivan ja opetellut listan viinit
ulkoa, vaikka ei olisi välttämättä tarvinnut. Sama tarjoilija on
ylpeä työstään ja haluaa tehdä sen hyvin. Salin oven toisella
puolella on yhtä lailla työstään ylpeä kokki, joka kuulee kesken
serviisin kaikki juorut, mitä salissa tapahtuu: ”Kolmosessa istuu
maailman surullisin pariskunta. Kahden tunnin dinneri ja ainoat sanat
mitä siellä puhuttiin oli kolmesti kiitos kun vein safkat. Molemmat
vaan räplää niitä luurejaan.”
Samalla tiskari raaputtaa
nyt jo jäähtyneitä annoksia biopönttöön.
Jos puhelimen räplääminen
ei häiritse sinua tai toveriasi suo edes henkilökunnalle
mahdollisuus tarjota sinulle sitä, mistä tulit maksamaan.
Ammattitaitoinen tarjoilija ymmärtää olla turhia horisematta, jos
asiakas näyttää jo valmiiksi kiireiseltä.
Ystäväni puhui juuri
palautteesta, minkä heidän ravintolansa oli saanut: ”Söimme
cesar-salaattia. Se oli hyvää, mutta maistui ihan
cesar-salaatille.”
Olisiko lisämausteeksi
salaatille riittänyt pieni lisä palvelussa? Hymy, sopivaan kohtaan
heitetty vitsi, erityisammattitaito tai nappisuoritus viinin
valinnassa. Kaikki tämä on ainakin helpompi laittaa merkille, jos
nostaa leuan rinnasta ja laittaa puhelimen äänettömänä laukkuun
ruokailun ajaksi. Puhelimen sijaan voisi yrittää kiinnittää
huomiota omaan ei-digitaaliseen ympäristöön. Muun muassa Gordon
Ramsay on kieltänyt kännyköiden käytön osassa ravintoloistaan.
Kotimatkalla ravintolasta
katselin taas metrossa ihmisiä puhelimiensa ääressä. Muistin
juuri lukeneeni uudesta lisälaitteesta, joka asetetaan silmille.
Sillä on kai tarkoitus saada panoramanäkymä puhelimen näytöstä.
Mietin sitä päivää, kun metrossa 49,5:llä ihmisellä on
sellainen head set silmien peittona. Eipähän tarvitse vaivaantua
vetämään housuja jalkaan kotoa maailmalle lähtiessä.
Kiitos, anteeksi ja
näkemiin!
Juuri näin! Ja tämä on myös ammattilaisen työn arvostamista,
VastaaPoistatätä saamaa ilmenee muillakin toimialoilla. Minusta tuo älypuhelin on hyvä ravintolassa kun voi ottaa valokuvia upeista annoksista tai menuista, muutoin älykkö piiloon.