maanantai 21. helmikuuta 2022

Jos data on firmojen uusi kulta, niin aika on sitä ihmiselle.

Hesarin jutussa 21.02. pohdittiin vapaa-ajankäytön pulmallisuutta perheissä. Usein viimeistään lasten ilmaantuminen ruokakuntaan vaikuttaa aiheuttavan 24-tunnin syklin riittämättömyyden tunnetta. Itselläni ei ole vekaroita housun lahkeessa kärttämässä huomiota, mutta olen siitä huolimatta pannut merkille ajankäyttöön liittyviä ongelmia.

Kun yksin jo työ, lapsista puhumattakaan, kuormittaa aikataulua niin paljon, että vapaa-aikaa joutuu optimoimaan ja arjen askareita priorisoimaan, tulee helposti astuneeksi kulutusmuottiin.

Palvelun tarjoajat ovat tästä sangen tietoisia ja katukuvassa se näkyy mainoksina kuten ”olet ansainnut tämän ja tämän”, tai ”osta itsellesi hetki aikaa”. Oma-aika on ihmisen kulta. On ironista, että taistelemme valmiissa maailmassa oman olemassaolomme oikeutuksesta.

Muistini mukaan raapustelin tästä joskus aiemmin. Tuolloin tausta-ajatuksena oli mitä viivan alle jää kuun lopussa, jos pitkiä työpäiviä ja palkkanauhaa täytyy kompensoida taksimatkoilla, auton omistuksella tai illallisella leffaa katsoessa.

Kutsuisin tällaista ajankäytön optimointia, jossa täytyy kuluttaa säästääkseen aikaa tienatakseen, ”vapaa-ajaksi steroideilla”.

Esimerkiksi näin: Teen pitkän työpäivän, koska haluan ylityötuntien näkyvän palkkanauhassa. Siksi minulla on kiire katsomaan illaksi sovittua elokuvateatterinäytöstä. Otan taksin, vaikka julkinen olisi ilmaista Tallinnassa. Koska leffa kestää (nykyään) aina yli kaksi tuntia, ostamme puolisoni kanssa pizzat teatteriin ja pari kaljaa kyytipojaksi. Ja boom, sain kolmeen tuntiin mahdutettua leffan, illallisen, laatuaikaa partnerin kanssa, kaljalla käynnin ja, mikä tärkeintä, ansaitsin sosiaalista krediittiä hyvänä kuluttajana. Toisaalta, vapaa-aikani steroideilla söi kahden ylityötunnin palkan. Vaihtoehtoisesti olisin voinut lähteä töistä aiemmin ja keskittyä olemaan läsnä yhdessä asiassa kunnolla.

Ehkä kysyt mitä ihmeen sosiaalista krediittiä?

Hesarin jutussa viitatussa tutkimuksessa ”osaa vastaajista turhauttivat puolison jatkuvat kodin ulkopuoliset menot. Toiset taas kokivat ongelmia siitä, että puoliso jumitti kotona eikä näyttänyt tarvitsevan omaa aikaa.”

Kirjan lukeminen kotona ei ole sama kuin leffateatterissa käyminen. Outoa, mutta ehkä taustalla on ansaittujen resurssien käyttämättömyys. Miksi olet raatanut töissä, jos et edes käytä rahoja?

Joku joskus jossain reilu vuosi sitten kirjoitti, että ihmiset ovat valmiita valehtelemaan viikonlopun urotöistään maanantaisin työpaikalla, mikäli eivät uskoneet oman ajankäytön olleen yhteisön hyväksymää. Sittemmin olen törmännyt samaan väitteeseen useammin. Olen taipuvainen uskomaan, että etsimme jonkinlaista kulutusmuottia, johon sujahtaa.

Kulutusmuotilla tarkoitan jotain ylhäältä annettua ja yhteisöllisesti hyväksyttyä tapaa viettää vapaa-aikaa. Individualistinen vapaa markkinatalous on siinä mielessä erikoista individualismia, että se paikoin korostaa riippuvuutta toisista. Minun ei ole viisasta käyttää aikaani tapettien vaihtamiseen kotona, koska saan ajastani paremman korvauksen työpaikalla. Sitten käytän tuota korvausta tapettimiehen palkkaamiseen. Samanlailla minun ei ole tehokasta pohtia miten olisi viisainta käyttää oma vapaa-aikani, vaan on parempi astua yhteen valmiiksi räätälöidyistä ja yhteisöllisesti hyväksytyistä muoteista. Näitä brändejä ovat esimerkiksi ”leffailta”, ”treenipäivä”, ”netflix&chill”, ”kynsihuolto” ja ”pleikkailta”.

Psykoterapeutti Suvi Laru muistuttaa, ettei oman ajan aina tarvitse merkitä kodin ulkopuolista harrastusta. Varovaisesti Larua tulkiten tämä voinee tarkoittaa esimerkiksi kirjastosta lainatun romaanin lukemista kotisohvalla ILMAN punaviiniä, kynttilöitä, juustotarjotinta, rypäleitä jms. ”lukuilta” -brändiä rakentavaa rekvisiittaa.

Kuitenkin sosiaalista krediittiä vasten vaikuttaa, että mikäli emme onnistuneet käyttämään vapaa-aikaa yhteisöllisesti hyväksytyllä tavalla seuraa siitä jonkinasteinen moraalinen krapula. ”Morkkis” usein liitetään kännitörttöilyihin ja häiriökäyttäytymisestä seuranneeseen olotilaan. Sama mekanismi vaikuttaa ilmeisesti kuitenkin yhteisölliseen ”häiriökäyttäytymiseen”, miksi tulkitaan aikaresurssien huono allokointi.

Laru rohkaisee pohtimaan missä minuus asuu. Minuus saa vahvistusta niistä asioista, joista ihminen nauttii vapaa-ajallaan tai tehdessään mielekästä työtä.

Asetelma on hiukan ongelmallinen. Morkkis voi seurata, mikäli ei koe käyttäneensä vapaa-aikaresurssia yhteisöllisesti hyväksytyllä tavalla, mutta toisaalta minuus saattaa hukkua koneeseen.

Tähän dilemmaan ei liene yleismaailmallista ratkaisua, koska jokainen reagoi yhteisön paineeseen eri lailla. Toisaalta, avuksi voi olla ymmärrys ongelman olemassaolosta. Ehkä asiaa voi lähestyä maanantaiaamun kahvipöydässä jotenkin näin:

”Mitä teit viikonloppuna?”

”Sijoitin minääni.”

Kiitos, anteeksi ja näkemiin!

- Puolihalvaantunut kokki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti