keskiviikko 2. maaliskuuta 2022

Ilmastoraportti hyydyttää hymyn - piileekö sodassa mahdollisuus muutokseen?


The Intergovernmental Panel on Climat Change
täräytti taipaleelle raportin ilmastonmuutoksesta. Raportista selviää, että vaikkaUkrainan sota ei eskaloituisi ydintalveksi, voi nauru muuttua katkonaiseksi, mikäli yhteiskunnan ja yksilöntasolla ei tehdä vaadittavia muutoksia. Näitä ovat vaatimattomasti (1) uudenlaisten perusarvojen, maailmankuvan ja ideologioiden omaksuminen, sekä (2) sosiaalisten, poliittisten ja taloudellisten järjestelmien uusiksi paneminen.


Ilmastomaallikolle tämä tarkoittaa kiteytetysti kahta asiaa: (1) kuluttamista täytyy vähentää ja (2) talouden rattaiden rouskeen ylläpidolle on löydyttävä kulutuksen sijaan jokin muu keino.

Kuten Pulitzer-palkittu Thomas Friedman jo viime vuosituhannen lopussa totesi, globaalienmarkkinoiden tasolla homma on ollut niin pitkään retuperällä, että kontrolli sekä halu konkreettisiin toimiin on kadotettu jo aikaa sitten.

Yksilötasolla kuluttamisen vähentäminen tuntuisi kuitenkin tarkoittavan yksinkertaisuudessaan sitä, että rahan käyttämisen sijaan rahaa jäisi säästöön. Ei tuntuisi kovin vaikealle.

Miksi siis oikeiden ostopäätösten tekeminen on niin hemmetin vaikeaa?

Ehdotan tässä tekstissä, että taustalla on opitut yhteiskunnalliset palkitsemismekanismit.  Jos ennen ostettiin tarpeeseen, nyt ostetaan ostamisen ilosta. Lisäksi vaikuttaa, että kulutushyödykkeiden käyttöaste on madaltunut ja nautinto siirtynyt sosiaalisen krediitin ansaitsemiseen. Toisin sanoen, ostan kahvimyllyn, espressokeittimen ja ihania Arabica-kahvipapuja. Nyt kun romut on pöydälle kannettuna ja kuvat otettuna lähden kahvilaan kahville.

Ei kai nyt sentään?

Väitän, että kyllä. Palkinnon - sosiaalista krediittiä - saa siitä, kun ostaa romut ja räpsii kuvat. Itse kahvin lillittämisestä sitä ei heru. Hiljentyessä kahvikupin kuvaustuokioon trendikahvilassa krediittiä on taas tarjolla. Kuluttaja gravitoi kohden mahdollisuutta saada tunnustusta teolleen. Kahvikuppi on nautittu hieman ennen kuin sen reuna koskettaa huulia.

Oma puolihalvaantunut elämäntyylini on kuin varkain muuttunut vihreämmäksi kuluneiden vuosien aikana. Ei siksi, että olisin muuttunut ilmastotietoisemmaksi per se, vaan varojen priorisoinnin vuoksi. Keisarin uudet Bangladeshissa tuotetut kledjut jäävät kauppaan, kun kirpparilta saa Valtion nahkatehtaan tuottaman ja isältä pojan ituhippikaverille kestävän nahkarotsin markalla. Telkkarin käyttöastetta en ole ehtinyt priorisoimaan vuosiin niin korkealle, että olisin investoinut. Taitan kaksi arkkia vessapaperia kolmeen kertaan.

Tällaisilla pienillä vähävaraisuuden aiheuttamilla lihassupistuksilla voisi kelvollisesti hurskastella kylillä: „Minä poika se mietin näitä juttuja.“ Ikävä kyllä, en koe, että tästä irtoaa paljoa sosiaalista krediittiä. Ilman älypuhelinta olen huono kuluttaja, jota maan talous ei kiinnosta ja jota kukaan ei peukuta. Samoin olen ihan out, koska en seuraa mitä sinulle kuuluu Tiktokissa. Jos kaikki eläisivät kuten rahikainen markkinatalous suistuisi kaaokseen. Ostan kuitenkin samppanjaa ja matkustan. Minulla kun on aikaa ja samppanja maistuu niin vietävän hyvälle.

Markkinatalous on siitä vekkuli, että sen pyörittäminen vaatii jatkuvaa kuluttamista. Enemmän ja halvemmalla. Jotta homma toimii, tulee vielä soiva, mutta vanha peli heittää pois ja ostaa tilalle uusi. Tällainen mielipuolinen toiminta vaatii jonkinlaista kannustinta myyjän puolelta. Kuten tarkkanäköinen kuluttaja on huomannut, meille myydään asioita ajatuksella, että olemme ne jotenkin ansainneet. Lienee siis oikeutettua kuluttaa palkka mahdollisuuksien mukaan, koska se on ansaittu. Minä en ole kyllä ansainnut yhtään mitään. Siispä olen köyhä.

Köyhyyttä ei kuitenkaan kannattaisi rinnastaa mielenköyhyyteen, mitä varovaisten arvioideni mukaan kuluttaminen silkan kuluttamisen sijaan on. Välillä tosin mietityttää onko meillä tarjotun ajan puitteissa muita keinoja palkita itseämme kuin kuluttamalla mielenköyhästi?

Jos ilmastokriisin tiedostaminen ajaa kohden vastuullista kuluttamista, talouden kehittyminen vaatii silkkaa kuluttamista. Tulevassa Kiovan jälleenrakennuksessa olisi varmasti käyttöä rasvatulle markkinataloudelle. Yksilötasolla valinnan teko on sekin raskasta. Lojaalius kuluttamiselle palkitsee metsästäjä-keräilijävaistoa, kun ilmastoteko tarjoaa lähinnä lämmintä kättä.

Korjausliike kohden vastuullisuutta vaatinee ensimmäisen (1) kohdan, ideologian ja perusarvojen, muutosta. Kenties voitaisiin luoda jonkinlainen tylytyskulttuuri (shaming?) kuluttamiselle. Isoäidilläni oli tapana viiniä kaadettaessa tylyttää asettamalla kämmen lasin päälle ja todeta kuuluvaan ääneen „ei pilata hyvää ruokaa alkoholilla“. Samaan tapaan voisi kaverin vedellä lotratessa läimäyttää hanan kiinni ja todeta „ei pilata hyvää planeettaa vettä lutraamalla“. Empiiristen tutkimusteni valossa epäilen kuitenkin, että lopputuloksena olisi kipakka konfrontaatio ja mielipiteiden polarisoituminen. Ihminen on sinnikäs tekemään vastarintaa ennen kuin on valmis alistumaan uuteen ideologiaan, perusarvoihin tai maailmankuvaan, kuten Ukrainassa on viime aikoina nähty.

Sodan melskeissä on historian juoksussa tapahtunut kauheuksien lisäksi usein myös innovaatioita. Kuten päättäjät ovat saaneet huomata, sota on aiheuttanut ennennäkemättömän määrän solidaarisuutta sodan uhreja kohtaan. Puhallan aika kovin tähän toivon kipinään, mutta kenties Lännessä täysimittainen sota on laukaissut jonkinlaisen reality checkin kuluttajien keskuudessa. Mikä lopulta on olemassaolollemme tärkeää?

Annettujen lahjoitusten valossa vaikuttaisi sille, että osa kuluttajista on keksinyt ansaitsevansa ansaitulla palkalle sosiaalista krediittiä aivan uudella tavalla. Tällainen innovointi kenties herättää hyvänmielen lisäksi ajatuksia siitä miten muutoin omaa toimintaa voisi muuttaa silkasta kuluttamisesta kestävään yhteiskunnan ja Minän kehitykseen. Se vaatii kuitenkin yhteiskunnallista hyväksyntää mielen rikastuttamiselle. Deeppejä pohdintoja on voitava käydä.

Jos tallainen ideologinen muutos onnistuu saavuttamaan kriittisen massan, on Ison rahan seurattava perässä ja mietittävä keinoja mielen rikkauden vaalimiseksi mielenköyhän kuluttamisen sijaan. Se jos mikä vaatisi (2) sosiaalisten, poliittisten ja taloudellisten järjestelmien uusiksi panemista. Yllyke järjestelmien muuttamiseen täytyy kuitenkin tulla alhaalta. Kuten Ukrainassa on tapana sanoa: „tämä on meidän maa, meidän tulee siis sen puolesta taistella“.

Kiitos, anteeksi ja näkemiin!

- Puolihalvaantunut kokki

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti