Ravintolassa illallisaikaan ystäväni tilasi pannukakun gluteiinittomana ja
halusi kahvin. Listaa tutkittuani päädyin lopulta tilaamaan vain kokiksen.
Istuimme pöytään. Katselin miten, kuin taikaiskusta, kuppila
alkoi täyttyä. Huomasin parjaavani itseäni olemasta huono asiakas. Kaksi
henkeä, kokis, kahvi ja yksi gluteiiniton pannukakku. Ei paljon myyntiä ja
ravintola varmasti toivoi rahakkaampia asiakkaita harvoihin pöytiin. Sitä
paitsi, miksi pitää mennä pannaritaloon syömään jos on gluteiiniton? Sermin
toisella puolella kokki kiristelee hampaitaan. Eihän Steak Housenkaan mennä
kyselemään vege-annoksia.
Alaa koettelee murros. Asiakkaat tuovat mukanaan, ravintoloitsijan
toimeentulon lisäksi, usein kirjaimellisesti listan allergioistaan tai
rajoitteistaan. Henkilökunnan kesken yhdessä sitten päivitellään ordereita miten ihmisillä on vaikeaa.
Eikö voi syödä kuten muut sen kerran kun ulkona käy?
Keittiön näkökulmasta, etenkin ruokarajoitteet, tuntuvat
silkalta kiusanteolta. Huolella laadittu lista siinä pilalle menee. Tällaiseen
käytökseen vastataan pahimmillaan maksamalla potut pottuina. Se on hyvä
asiakkaan tiedostaa, jos haluaa tehdä vaikutuksen tovereihinsa ilmoittamalla
illallisen alussa olevansa yllättäen vegaani.
Yleensä tällainen takinkääntö johtaa hiukan kiusallisiin tilanteisiin,
joissa asiakas pelastaa itsetuntonsa antamalla palauteryöpyn ravintolalle
luokattomasta vegaani-ruoasta.
Ravintolassa keittiö saa tuta luokattoman palvelun. Ehkä
asiakas antaa itselleen synninpäästön, ehkä ei ajattele asiaa, mutta palvelun
tarjoajan paha olo lisääntyy.
Toisaalta, ravintoloitsijan olisi hyvä reagoida tähän
muutokseen. Jos 200 hengen banketissa voi olla 68 ruokarajoittunutta, kannattaa
miettiä kuinka monelle haluaa lähteä nostamaan erillisen annoksen, kun hovimestari
haukahtaa merkiksi pääruokien esille tilaamisesta.
Laktoositon, gluteiiniton, luontaisesti gluteiiniton,
soijaton, pähkinätön, maidoton, munaton, mauton, hajuton, ovat kaikki aika
vakiintunutta terminologiaa.
Lisäksi hyvä olisi olla ainoastaan vähän sokeria, ei punaista
lihaa, pelkkää punaista lihaa, ei äyriäisiä, selleritön (juuri- vai varsiselleri??),
ei raakoja tuotteita tai muuta, mitä asiakas ei ole ennen syönyt. Toiveena
olisi myös jotain sellaista, mitä kotona ei saa.
Tietenkään kaikki edellä mainitut rajoitukset eivät välttämättä
toteudu saman henkilön kohdalla, vaikka illallisen loppuun mennessä sekin on
mahdollista – uskokaa pois.
Nykyään paljon tekevät niin sanottua ”set-menua”. Ruoka on
kaikille sama. Kuulostaa hullulle, kun osa asiakkaista kuolee, jos saa samaa sapuskaa,
mitä naapuripöydässä nautitaan. Näin kuitenkin tehdään, mikä tarkoittaa
huomattavasti pienempää määrää esivalmisteita köökin puolella ja vapauttaa näin
ollen käsiä toteuttamaan asiakkaan erityistoiveita. Kiinalainen ruokalista,
minkä jokainen annos pitäisi olla mahdollista toteuttaa edellä mainituilla
rajoituksilla, tarvitsisi - varovaisten arvioideni mukaan – pienen IKEAn kokoisen
misa-kaapin kaikille esivalmisteille.
Fitness-buumin myötä mauri meikäläisen pakarat, sekä
yleistieto ruoasta, ovat parantuneet. Asiakas ei suostu enää vain keittiön
armoille täydellisen illallisen toteuttamisessa. Syytä on hiukan painottaa omaa
tietämystään siitä, mitä sinne lautasen reunoille roiskitaan. Tätä sanotaan
köökissä ”brassailuksi”. Se on välitön seuraus, ja paha, yleistiedon
lisääntymisestä.
Nyt keittiössä on syytä istua kaljakorin päälle ja miettiä
halutaanko jatkaa rutkuttamista asiakkaiden kotkotuksista, vai tehdä asialle
jotain. Halutaanko kokkailla sitä mikä itselle tuntuu hyvälle, vai harjoittaa
liiketoimintaa. Olisiko hyvä suunnitella koko menu ”idiootti-varmaksi” (kuten
sanonta voisi olla?). Se tarkoittaa maidotonta, gluteiinitonta, pähkinätöntä,
vähäsokerista, ynnä muita kirosanoja. Hyvää ruokaa tehdään vastaavilla
kriteereillä esimerkiksi Thaimaassa. Kun asiakas sivistää itseään, ei
ammattikunta voi vain tyytyä käyttämään keittokirjoja paperipainona. Jos ei
menun suunnittelu rajoituksineen onnistu on syytä katsoa
peiliin: onko minulla tarpeeksi ammattitaitoa. Sikäli, kun syyllinen
tilanteeseen tuijottaa peilistä takaisin, lienee aika tehdä sitä millä Alalla
ylpeillään: töitä.
Lainatakseni vanhempaa kollegaani, joka kommentoi ihmisten
ravintolakäyttäytymistä seuraavasti: ”Ennen tultiin ravintolaan ja kysyttiin ’mikä
teillä on hyvää’. Tänään tullaan ravintolaan ja kysytään ’eikai teillä vaan ole
sitä, tai ainakaan tätä’.” Lopulta kyseessä on trendi. Trendejä tulee ja menee.
Tänään tehdään tällaista, huomenna jotain muuta.
P.S. Nyt kun pikkujoulu aika on käsillä, ja juhlavastaava lähestyy sillä sähköpostilla tiedustellen osallistujien allergioita ravintolaan, niin miettikää vielä kerran onko aivan mahdoton juttu, jos siinä firman tarjoamassa menussa on esimerkiksi sitä selleriä. Vai voisiko sen yrittää kestää. Keittiö arvostaisi kovasti tätä elettä ja olisi yhden kompastuskiven lähempänä täydellisen ja sujuvan illan tarjoamista teille rakkaat asiakkaat.
P.S. Nyt kun pikkujoulu aika on käsillä, ja juhlavastaava lähestyy sillä sähköpostilla tiedustellen osallistujien allergioita ravintolaan, niin miettikää vielä kerran onko aivan mahdoton juttu, jos siinä firman tarjoamassa menussa on esimerkiksi sitä selleriä. Vai voisiko sen yrittää kestää. Keittiö arvostaisi kovasti tätä elettä ja olisi yhden kompastuskiven lähempänä täydellisen ja sujuvan illan tarjoamista teille rakkaat asiakkaat.
Kiitos, anteeksi ja näkemiin!
Komppaan täysin, jos elämyksiä halutaan pitäisi kokin saada toteuttaa näkemystä. Tällöin itsestään selyytenä ruokalistan/menun pitäisi olla suunniteltu siten että mahdolliset muuttujat ovat huomioitu -> jos mennää koko ilta räätälöityjä annoksia niin miksi on ruokalista olemassa :D
VastaaPoistaHuhun mukaan eräs Helsinkiläinen iltaravintola haki asiakkaan toiveesta oluet alkosta, koska sopivaa juomavaihtoehtoa ei muutoin löytynyt.
Poista